موانع صادرات فرش ماشینی کاشان

سید جواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در خصوص صادرات فرش ماشینی کاشان گفت : صنعت گران ما دوران سختی را میگذرانند.وی خاطر نشان کرد در بازار الان نرخ الیاف و نخ از کیلویی 17 هزار تومان به حدود 45 تا 50 هزار تومان شده و حجم نقدینگیه دوبرابری را میطلبد.

همچنین مشکل اصلی تولیدکنندگان را نقدینگی است . ساداتی نژاد گفت بیشتر وقت ما در سال 97 صرف صحبت و تبادل نظر با صنعتگران رشته ی فرش ماشینی در شهر کاشان و آران و بیدگل شده است و بر خلاف قول های وزیر صنعت معدن تجارت و هم چنین رییس بانک مرکزی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است

قبلا تولیدکنندگان فرش ماشینی به صورت قسطی یا اعتباری الیاف تهیه میکردند یا از ترکیه وارد میکردند اما الان شرایط به گونه ای شده که فقط میتوانند نقدی خرید کنند.

ایشان خاطر نشان کردند که در این راستا پیگیر ماجرا هستند و تمام توان خود را برای حل این مشکل گذاشته اند و با نماینده ی وزارت اقتصاد و نمایندگان بانک سپه و ملی توافق کرده اند که سقف اعتبارات برای تولیدکنندگان به 5 میلیارد تومان برسد اما همچنان تولیدکنندگان درگیر مباحث مالی هستند.مشکل بعدی تامین الیاف و خرید اعتباری واحدهای تولیدی است.تولیدکنندگان با مشکل بازپرداخت مواجه هستند.

آقای ساداتی نژاد تصریح کرد با توجه به اینکه حدود55 هزار نفر در کاشان و آران و بیدگل در صنعت فرش ماشینی مشغول به کار هستند بسیاری ازشرکت ها تعطیل شده و با غیرت صاحبان شرکت ها هنوز حق بیمه ی کارگران پرداخت میشود و  امیدوار به بازگشایی کارخانه ی فرش ماشینی کاشان هستیم.

در زمینه ی صادرات فرش ماشینی باید گفت که اکثرصادرات ما به کشورهای عراق ، افغانستان و پاکستان به صورت ریالی است و ارز وارد کشور نمیشود.باید مشکل صادرات فرش ماشینی کاشان حل شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد که کاشان باید در تمام زمینه های صنعت فرش ماشینی وارد شود و اقتصاد تک محصولی کاشان باید تبدیل به چند محصولی گردد.

در راستای صادراتفرش ماشینی باید افق های پیش رو درست ترسیم شود و مشکلات حوزه صادرات فرش 1200 شانه ، 1000 شانه ، 700 شانه و گلیم جاجیم و گبه  به کلی برای  همیشه برطرف گردد.این موضوع نیاز به رسیدگی خاص دارد و باید متولیان امر وارد عمل شده و مشکلات را ریشه یابی و حل کنند.

نظرات کاربران

کد امنیتی